01 Lip by Redakcja

Format numer 82-83

 

Drodzy Czytelnicy!

 

Rok 2019 jest zdominowany przez jubileusze, w poprzednim numerze odnotowaliśmy wystawy z okazji 100 – lecia odzyskania niepodległości przez Polskę, w tym – bieżącym – również nawiązujemy do wydarzeń ważnych dla kultury europejskiej i dla naszego kraju. Bo obok jubileuszu 500- lecia śmierci Leonardo da Vinci , czemu na świecie dano wyraz w wielu publikacjach i wystawach, minęło również już 350 lat od śmierci Albrechta Dürera (stosowne upamiętnienia zorganizowano w wielu miejscach, m.in. w Dreźnie). W tym roku odbył się także kolejny festiwal sztuki światowej w Wenecji, zawsze reagujący na to co aktualnie ważnego dzieje się w sztuce, i właśnie odnotowujący w osobnej inicjatywie jubileusz Leonarda (por.art. K. Stanisławski i G. Borowik). Stąd „człowieka witruwiańskiego” ten symbol twórczości renesansowej – potraktowaliśmy jako znak wywoławczy aktualnych problemów i to nie tylko w sztuce. Ta miara „człowieczeństwa” (z ducha humanizmu) powinna znamionować również współczesną twórczość, szczególnie tę pozostającą pod presją nowych mediów i poddaną nowoczesnym technikom obróbki komputerowej. „Mandala” J. Leśniaka (wzięta z wystawy jego fotografii w Krakowie) stanowi tu pewien wzór interpretacyjny – odniesiony do jubileuszowych wystaw ale również jako przeciwwaga dla inscenizacyjnych i wielomedialnych instalacji dominujących na większości wystaw, także tych prezentowanych w bieżącym numerze; chodzi tu zarówno o festiwal sztuki elektronicznej WRO, jak i wielotematyczne wystawy w ramach Miesiąca Fotografii w Krakowie oraz w ramach Fotofestiwalu w Łodzi. Presja nowych mediów nie wyklucza konieczności prezentacji konwencjonalnych technik twórczości artystycznej, znamiennych zarówno walorami użytkowymi jak i czysto estetycznymi – stąd cykl relacji o sztuce szkła i ceramiki, przygotowanych w związku z jubileuszem 70-lecia działalności tej specjalności w ramach wrocławskiej uczelni artystycznej (m.in. M. Braun, wywiad A. Mazur). Tym tropem (związków sztuki z potrzebami kultury popularnej) zmierza też relacja o festiwalach ubioru w Moskwie, czy „Srebra” w Legnicy. Osobne tematy – traktujące o wybitnych postawach twórczych ogniskują się wokół postaw indywidualnych; prezentujemy m.in. dokonania Marcina Berdyszaka, S. Kuszczaka, J. Robakowskiego, A. Gryta, czy T. Zjawionego i J. Jernajczyka.

Zapraszam do lektury

Andrzej Saj

 

Spis treści:

 

TEMATY

4. Grzegorz Dziamski. Estetyka instalacji

8. Grzegorz Sztabiński. Fotografia i pamięć

 

 

WYDARZENIA

12. Krzysztof Stanisławski. OBYŚ…

58. Międzynarodowe Biennale Sztuki w Wenecji – korespondencja własna

15. Grażyna Borowik. Budujmy mosty…

19. Alexandra Hołownia. Polityczny kicz – 58. Biennale w Wenecji 2019

22. Andrzej Saj. Magia pamięci

26. Anna K ania Saj. Nadprzyrodzone – na Fotofestiwalu Łódź 2019

28. Piotr Głowacki. Wizualne opowieści

31. Fotografia z szafy. Magda Podsiadły rozmawia z Wojciechem Nowickim

33. Alicja Klimczak-Dobrzaniecka. Triennale Rysunku Wrocław 2019

37. Agata Kwiecińska. Utajone – XVII edycja Przeglądu Sztuki Survival

40. Elżbieta Kościelak. Chcę być kobietą!

43. Katarzyna Zahorska. Ciało kobiety to pole walki

46. Krzysztof Jurecki. O V jubileuszowym Piotrkowskim Biennale Sztuki

49. Dorota Koczanowicz. Wartość różnorodności: o wystawie „Statek Robinsona”

52. Leszek Koczanowicz. Światło wiedzy zdeprawowanej

54. Narcyza K rajewska. BIENNALE WRO 2019

55. Marcin Polak. Predictive Art Bot

57. Grzegorz Soboń. WROpór

58. Joanna Panciuchin. „What have they done to the earth? What have they done to our fair sister?”

60. Anna Dziuba. 5. Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów

63. Maria Lompe. Sztuka rozciągnięta na laboratorium

64. Emilia Chorzępa. Szlakiem japońskim po wrocławskim Pawilonie Czterech Kopuł

66. Cezary Wicher. Nie//śmiertelne. O Reincarnation of Media Art (RoMA)

67. Paweł Janicki. Komórki Kultury

68. Magdalena Barbaruk. Re-formacje sztuki

70. G.J. Jermolis. 28, 1940, 67 x 67_23_09_2018, 1100 ≠ 40...

72. Krzysztof K . Balawender. Retrospektywa ku przyszłości

 

 

POSTAWY

75. Monika Braun. Ucieleśnić Inność, czyli ćwiczenia z obcości według Katarzyny Koczyńskiej-Kielan

78. Zbigniew Władysław Solski. Ex-Machina-Abel

80. Jaromir Jedliński. Przez instalacje i obiekty w wystawie „Marcin Berdyszak Pozornie niekonieczne’’

84. Alicja Cichowicz. Józefa Robakowskiego energia sztuki

86. Michał Haake. Sławomira Kuszczaka obrazy o malowaniu

90. Monika Nowakowska. Miejskie refleksje Tomasza Zjawionego

93. Tadeusz Złotorzycki. Kamień, papier, sznurek i szkło

96. Monika Braun. Cztery kobiety, ogień i biel

99. Jakub Jernajczyk. Sztuka inspirowana matematyką

103. Piotr Komorowski. Mathart – czyli o związkach nauki i sztuki w twórczości Jakuba Jernajczyka

106. Alicja Cichowicz. Formy. Tekstury. Metamorfozy. Dialog ponad przestrzenią i czasem

 

 

MOTYWY

110. Monika Braun. Dotknij, performuj…

118. Andrzej Mazur. „Przeżyłem życie w szkle i niczego nie żałuję”

 

 

RELACJE

120. Paweł Lewandowski-Palle. Młoda sztuka z ASP a casus Strobla

122. Michał Jakubowicz. Sokołowsko

126. Edyta Patro. Tworzone Światłem...

128. Justyna Teodorczyk. 40 lat srebra w Legnicy

130. Iza Jóźwik. Sztuka przekazywana w genach. „Jędrzejewscy” w Muzeum Teatru

134. Michał Jedrzejewski. PQ 2019

136. Urszula Smaza-Gralak. „Innovative Costum of the XXI Century: The Next Generation” – Moskwa 2019

140. Post scriptum: pierwsze dyplomy

141. Roger Piaskowski. Powrót Hel Enri

142. Anna K ania Saj. Iraki Dzneladze – tropiciel emocji

 

 

KONTAKTY

145. Wojciech Antoni Sobczyński. Korespondencja z nad Tamizy

148. Alexandra Hołownia. Jeśli się to sprzedaje, to jest to sztuka – Art Basel 2019

150. Alexandra Hołownia. Artiwizm w Bangladeszu – Dipa Mahbuba Yasmin:

152. Renata Tańczuk. Megalopolis. Głosy z Kinszasy

154. Zyta Misztal v. Blechinger. Synestezja Air Daryal

156. Paulina Grubiak. Powiedz mi, co widzisz?

 

 

REMINISCENCJE

158. Katarzyna Zahorska. Malarz, mentor, mag? Wokół Otto Muellera

160. Anita Wincencjusz-Patyna. Getas ze Wschowy, czyli Get Stankiewicz, jakiego raczej nie znacie

161. Mateusz Palka. Mistrz i przyjaciel Bogdan Konopka (27.7.1953–19.5.2019)

 

 

INTERPRETACJE

164. Bożena Kowalska. Wspominając plener

166. Tadeusz Złotorzycki. Podręczność – cóż to takiego?

166. Tadeusz Złotorzycki. Obrazy choroby w literaturze współczesnej

167. Bogusław Jasiński. Ani estetyka, ani sztuka

168. Piotr Jakub Fereński. Czas bananów

 

Andrzej Kostołowski. Powrót artysty „Synkretycznego” (z cyklu: Rozważania psychoprzedmiotowe)

Projekt okładki: Tomasz Pietrek, na fragmencie fotografii Krzysztofa Pachurki: Zbigniew Horbowy, Forma dekoracyjna „Byk”,1982, wys. 27 cm, szkło sodowe barwione w masie, wolno formowane, Huta „Barbara” w Polanicy Zdrój