01 Lip by Redakcja

Format nr 73

Pierwszy numer „Formatu” ukazał się wiosną 1991 roku. Minęło więc ćwierć wieku redagowania pisma, które od początku starało się towarzyszyć ważniejszym wydarzeniom sztuki krajowej (w tym: dolnośląskiej) oraz wybranym istotnym dla sztuki festiwalom światowym, takim jak Biennale Weneckie, Documenta w Kassel czy festiwale sztuki w Pradze, Paryżu, Londynie, Berlinie i innych światowych ośrodkach. Owo towarzyszenie oznaczało krytyczny namysł nad kondycją i dokonaniami współczesnej sztuki, budowało szeroki kontekst odniesienia wobec aktualnych postaw i propozycji artystycznych; od ujęć akademickich, a więc osadzonych w konwencjonalnych technikach warsztatowych (malarstwo, grafika, rzeźba, szkło i ceramika) po nowatorskie eksperymenty neoawangardowe wykorzystujące nowe media, akcje i inne manifestacje programowe. Również konsekwentnie próbowaliśmy w tekstach teoretycznych podejmować istotne, bieżące problemy światopoglądowe i estetyczne. Tak szerokie – nie wykluczające tradycyjnych mediów – podejście do osiągnięć współczesnej twórczości było naszym świadomym wyborem, choć czasami kwestionowanym przez wyznawców jednej, wyłącznej opcji sztuki. Uważaliśmy, że nasze – w istocie konserwatywne w tej mierze stanowisko – pozwoli na późniejszą weryfikację osiągnięć artystycznych, prezentowanych na łamach pisma; zatem deprecjonowanie tradycyjnych form (mediów) jest niewskazane. Czas bowiem okazuje się być najlepszym weryfikatorem wartości. I tej zasadzie byliśmy w ciągu tych lat wierni. Nasz jubileusz pragniemy „uczcić” specjalną tematyką aktualnego zeszytu, w którym dominuje sztuka kobiet i w sporej części prezentowanych tu przykładów jest przez artystki proponowana. Tematycznie odnieśliśmy się do znanego porównania sztuki do natury kobiecej. Sztuka jest kobietą – powiedziała S. Sontag, odwołując się do jeszcze romantycznego rozumienia twórczej aktywności. Sztuka bywa także nazywana „Wielką Matką” naszej kultury i w tej intencji został zgromadzony w tym numerze materiał tekstowy i ilustracyjny – egzemplifikujący tę wyjściową koncepcję metaforyczną. Dopełnieniem tejże tematyki jest również propozycja powrotu do inicjatywy suplementu z tekstami literackimi, jaki przygotowywaliśmy w latach 90. (ukazało się 5 suplementów). Zapraszamy do czułej lektury (w wakacyjnym czasie) tego wyjątkowego zeszytu „Formatu”.

Andrzej Saj

 

Spis treści:

Tematy

4.Bogusław Jasiński. Sztuka jest kobietą

6.Urszula M. Benka. Lesbijska miarka

11.Grzegorz Dziamski. Przyczynek do rozważań o sztuce kobiet

16.Piotr Głowacki. O tempora!

Postawy

18.Piotr Komorowski. W poszukiwaniu continuum – o twórczości Agnieszki Ewy Braun

22.Joanna Stoklasek-Michalak. Joanna Kontrowersja Kaucz

26.Grzegorz Sztabiński. Ponadkobiecy punkt widzenia

29.Dagmara Domagała. Zwierzę, nie kobieta

32.Urszula M. Benka. Matki Boskie. Dekonstrukcja kanonu

35.Maja Pałuska. Sklepienia niebieskie

38.Andrzej Saj. Uwikłanie

40.Grzegorz Sztwiertnia. Joanna Zemanek / Error occurred / Wystąpił błąd

42.Anna Kania Saj. Dualizm malarstwa Mirelli Rylewicz

44.Anna Kania Saj. Slow life

46.Bożena Kowalska. Artyści nie mają płci

48.Anna Nowicka. Język geometrii w twórczości Janiny Wierusz Kowalskiej

51.Barbara Baworowska. Od uśmiechniętego imbryka do rzeźby funeralnej

54. Z Alexandrą Hołownią rozmawia Waldemar Kremser

Kontakty

56.Andrzej Saj. Wielka Matka

60.Alexandra Hołownia. Oda Jaune

62.Joanna Bojda. Araki w Musée Guimet

66.Krzysztof Jurecki. Jak namalować świętych?

70.Anna Nowicka. Abstrakcjonistki

72.Renata Głowacka. Córy Koryntu

74.Mirosław Rajkowski. Make peace not war

76.Dorota Miłkowska. O ceramice Young-Jae Lee

78.Roger Piaskowski. Chillida i Szapocznikow w poetyckiej przestrzeni

Motywy

80.Manfred Bator. Od i do rysunku

84.Magda Dunikowska. Szpakowski i jego meandry

O fotografii

87.Andrzej Zygmuntowicz. Pochwała różnorodności

90.Marek Śnieciński. „Made in Photo”

94.Andrzej Więckowski. Wolność w kuchni

95.Krzysztof Jurecki. The History of European Photography

96.Lila Dmochowska. Prapoczątki sztuki Natalii LL

Relacje

98.Justyna Teodorczyk. W malarstwie bez fermentu

99.Paweł Jagiełło. Siostrzeństwo potrzebne od zaraz

102.Krzysztof Stanisławski. Warszawa jest kobietą

105.Piotr Głowacki. 8 Kobiet

108.Kama Wróbel. Sztuka patrzenia przez pryzmat

111.Andrzej Mazur. Silesium: ślady i znaczenia

114.Zofia Reznik. Wsłuchując się w szarość, szumy i stłumienia

117.Rafał Ciemny. Izabella Gustowska Nowy Jork i dziewczyna

119.Sandra Rzeszutek. W obszarze tkaniny

121.Sandra Rzeszutek. Kilka słów o Triennale Tkaniny w Łodzi

123.Krzysztof Stanisławski. Pomiędzy rzeźbą i instalacją, malarstwem i fotografią

125.Krzysztof Jurecki. Mapping Europe w kontekście kryzysu Europy

127.Joanna Bąk & Kamil Domański. Streets of Europe

129.Hanna Kotkowska-Bareja. Radom, kolekcja, wystawa, album

Interpretacje

130.Urszula M. Benka. Whitney Chadwick, Kobiety, sztuka, społeczeństwo

131.Gabriela Będkowska. Wszystko się łączy

132.Andrzej Kostołowski. Starsze artystki (z cyklu KALKO-MANIA

Okładka: Tomasz Pietrek, Kobieta zmienną bywa, 2016, technika własna