01 Lip by Redakcja

Format numer podwójny (74–75)

Drodzy Czytelnicy!

Oto ze względów formalno-technicznych (i opóźnienia w dotacji finansowej dla pisma) zmuszeni zostaliśmy do znacznego przesunięcia terminu wydania kolejnego numeru czasopisma. Wobec niemożności publikacji nr 74 w warunkach roku ubiegłego oferujemy Państwu numer podwójny (74–75), który ukazuje się dopiero teraz, w maju 2017 roku. Za to opóźnienie przepraszamy i liczymy na zrozumienie tej – mamy nadzieję – wyjątkowej sytuacji. Numer podwójny zbiera w treści obszerny cykl artykułów podsumowujących spektakularne wydarzenia artystyczne zrealizowane we Wrocławiu w ramach ubiegłorocznego programu Europejskiej Stolicy Kultury, a także odnosi się do ważniejszych innych wydarzeń konkursowych rozstrzygniętych w ubiegłym roku (np. Festiwal Współczesnego Malarstwa w Szczecinie, Konkurs im. E. Gepperta we Wrocławiu czy konkurs najlepszych dyplomów akademickich w kraju). Osobne miejsce przypada omówieniu wystaw fotografii zrealizowanych również w ramach ESK, oraz relacjom z ważniejszych wydarzeń zagranicznych (np. w Berlinie, Paryżu, Basel itd.) Ponownie, a to już po raz drugi, dołączamy do obecnego wydania „Formatu”, obszerną wkładkę literacką, prezentującą utwory osób powiązanych z wrocławskim środowiskiem, a w tym z redakcją czasopisma. Mamy nadzieję, że dzięki temu udaje się nam wzbogacić treściowo kolejne zeszyty pisma integrującego twórców z różnych mediów. Jeszcze raz przepraszając za opóźnienie i podyktowaną wzrostem objętości zeszytu podwyższoną cenę sprzedaży jednego egzemplarza – zapraszamy do lektury, licząc na zrozumienie ze strony naszych Czytelników. 

Andrzej Saj

 

SPIS TREŚCI:

 

TEMATY

4. Bartek Lis. Sztuki wizualne w roku Europejskiej Stolicy Kultury. Subiektywnie o fragmencie

8. Mariusz Urbanek. Performance: niewykorzystana szansa

11. Renata Bonter-Jędrzejewska. Zmysłowy i kinestetyczny odbiór sztuki

14. Piotr J. Fereński. Odsłanianie sztuki

 

WYDARZENIA

19. Kama Wróbel. Ostrale weht Oder oraz (JCE) Biennale Młodej Sztuki, czyli europejska sztuka we Wrocławiu

22. Waldemar Okoń. O materialności ducha i o duchowości materii

26. Monika Braun. Język dotyku, język obrazu

30. Magdalena Mielnicka, Natalia Myślicka. Medytacja i ekspresja

33. Natalia Dorocka. Artystyczny Wrocław w TEŚCIE

40. Maria Achinger. Sztuka wciąż jest potrzebna! – promocja młodej rzeźby

42. Andrzej Mazur. Rytuał – substytuty

44. Elżbieta Łubowicz. Dróżdż w przestrzeni Wrocławia

47. Manfred Bator. Cudowności – o zdarzeniach artystycznych w przestrzeni miejskiej Wrocławia

50. Dagmara Domagała. Eco Expanded City – Art Expanded Laboratory

54. Andrzej Kostołowski. Wystawa sensualna

57. Małgorzata Piss. "Dr Jekyll and Mrs Hyde"

60. Agata Nartowska. Festiwal Srebro w Legnicy

 

POSTAWY

62. Waldemar Okoń. Ubi sunt / Gdzie oni są? czyli kilka myśli o twórczości Krzysztofa M. Bednarskiego

66. Mirosław Jasiński. Podróż za krawędź trójwymiaru-instalacja Lecha Twardowskiego w Muzeum Narodowym we Wrocławiu

70. Andrzej Saj. Światłoczułe malarstwo

74. Cezary Dobies. Czy malarz jest poetą?

77. Roger Piaskowski. Karpigrafia

80. Piotr Głowacki. Polskie granice

82. Anna Kania Saj. Wobec „pastelozy” przestrzeni publicznej. Malarstwo i akcje Karoliny Balcer

84. Roger Piaskowski. Krok w stronę Banksy’ego

86. Manfred Bator. Etapy konieczności meta-pojęciowania

 

ARENA SZTUKI

88. Katarzyna Zahorska. Co krytyk sztuki robi dla malarstwa?

92. Justyna Teodorczyk. Status: młody artysta

94. Roman Ciepliński. 25 Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego Szczecin 2016

98. Paweł Lewandowski-Palle. Dyplomy 2016. Co ze sztuką w Akademiach?

101. A.W.-P. „Postawy 2016” – 4. edycja konkursu młodego malarstwa

 

REMINISCENCJE

102. Paulina Grubiak. « Anish Kapoor. Archeologia: Biologia », czyli 562 tysiące kilogramów sztuki

106. Renata Głowacka. Cy Twombly

108. Hanna Kostołowska. Przede wszystkim materia

111. Mieczysław Szewczuk. WPROST 1966-1986

 

KONTAKTY

114. Alexandra Hołownia. Berlin Biennale

116. Aleksandra Wałaszek. Chinatown. Teksańska księga snów

118. Alexandra Hołownia. William Kentridge w Berlinie

120. Alexandra Hołownia. Art Basel/Miami 2016

122. Mirosław Rajkowski. Ars Electronica

 

O FOTOGRAFII

126. Mateusz Palka. Photography Never Dies?

128. Joanna Chlebowska. Fotografia nie umiera

130. Mateusz Palka. TIFF „Rivers&Roads“ 1-11.09.2016

132. Barbara Sola. Samotność na dworcu i w galerii

 

MOTYWY

134. Barbara Łuszczyńska. Wszystko w ruchu

140. Lila Dmochowska. Marcin Harlender – przemiany i przekroczenia

142. Piotr Głowacki. Triennale Sztuki Sacrum

 

INTERPRETACJE

146. Krzysztof Jurecki. Pamięć, trwanie obrazu. Rzeźba czy malarstwo?

148. Zofia Gebhard. Obecności Wojciecha Kaniowskiego

150. Anna Juchnowicz & Renata Bonter-Jędrzejewska. Przestrzeń Heterogeniczna

152. Natalia Dorocka. RAPORT z Torunia

154. Mieczysław Szewczuk. Zbrodnia i kara

156. Lena Wicherkiewicz. Asamblaże pamięci

158. Marlena Promna. Labirynt

160. Alicja Jodko. Art'n'Scroll'n'Man'n'MovieCamera'n'Trans-Wrocław

162. Dorota Miłkowska. O Eugeniuszu Gecie Stankiewiczu raz jeszcze

 

NOTY, RECENZJE

164. Krzysztof Jurecki. The History of European Photography 1970-2000, vol. III

166. Andrzej Mazur. „Podróż nieskończona” na scenie intermedialnej Podwodnego Wrocławia

168. Polsko-Hiszpańska wystawa sztuki papieru paperk

w Muzeum Papiernictwa

169. B.K. 34 plener dla artystów spod znaku geometrii

170. Bożena Kowalska. Moje wszystko

170. Przemysław Lasak

171. Sławomir Marzec. Język geometrii

172. Tadeusz Złotorzycki. Twórcy na Dolnym Śląsku

173. Grzegorz Sztabiński. Spojrzenie na twórczość Jana Berdyszaka

174. Alicja Klimczak-Dobrzaniecka, Piotr C. Kowalski. Młodzi w Muzeum. POZIOM NAJWYŻSZY

(Z CYKLU KALKO-MANIA) Andrzej Kostołowski. „Wszyscy jesteśmy niepełnosprawni”

Okładka: Wiesław Gołuch, Bez tytułu, 2015, rysunek, 100x70 cm