01 Lip by Redakcja

Format numer podwójny (76–77)

Drodzy Czytelnicy!
Portret i maska, wiele masek, które nakładamy albo staramy się je odrzucić lub zedrzeć. Twarz reprezentuje także to co skryte, co wymuszone jest rygorami jaźni i strugą świadomości. Twarz odnosi się i do natury (ciało) i do kultury, bo jej wyraz jest tejże esencją. Żywa twarz i niezmienna maska – natura i i „martwa” natura. Tę koincydencję trafnie oddaje okładkowa fotografia Tokarskiej. Interpretują także teksty odnoszące się do istoty obrazu, który w sobie zbiera zarówno sens materialny (jako przedmiot) jak i znaczenia ideowe oraz metaforyczne (Sztabiński, Łubowicz). Ale to co dzisiaj jest szczególnie intrygujące to obraz i obrazowanie w dobie fotografii cyfrowej i presji nowych mediów. Blok tekstów odnoszących się do wrocławskiego festiwalu WRO dopełniają materiały zebrane i zinterpretowane przez naszych korespondentów z biennale sztuki w Wenecji, z documenta w Kassel oraz wielu innych, znaczących wystaw fotografii i zdarzeń artystycznych, w tym z tak istotnej dla polskiego designu – wystawy szkół artystycznych w Mediolanie. Zapraszamy szanownych Czytelników do zmierzenia się z bogactwem materiału prezentowanego w bieżącym, 76 numerze „Formatu”, który uzupełnia już trzecia edycja „formatu literackiego” z tekstami poetyckimi, prozatorskimi i eseistyką różnych środowisk krajowych, pisarzy dla których sztuka jest jednością w jej wielomedialnym wyrazie. Zapraszamy do lektury.

Andrzej Saj

 

SPIS TREŚCI:

TEMATY
4. Grzegorz Sztabiński. Światło obrazu i poza obrazem
8. Elżbieta Łubowicz CIAŁO OBRAZU. Powrót do picture
11. Andrzej Saj. Od twarzy do maski. Faces

WYDARZENIA
16. Krzysztof Stanisławski. Odchylenie performatywne na Biennale weneckim 2017
22. Grażyna Borowik. Matka Boska na żywo i fabryka marzeń
28. Justyna Ryczek. Nie byłam w tym roku w Atenach, zatem czy mogę pisać o Documenta 14…
32. Marianna Michałowska. Popatrz – koniec świat już był
35. Krzysztof Jurecki. Festiwal w Łodzi 2017. Przesilenie, czyli Dasz wiarę?
38. Kama Wróbel. Zasoby odblokowane, czyli TIFF Festival po raz siódmy!

WRO
42. Krzysztof Dobrowolski, Piotr Jakub Fereński. Od Redakcji
43. Alexander Yang. Kurator na krawędzi przyszłości – recenzja Biennale WRO 2017
46. Ewelina Strawa-Kęsek. Poszukiwania i poszerzania Małe WRO podczas 17. Biennale Sztuki Mediów WRO 2017 Draft Systems
48. Emilia Chorzępa. Różne stany świadomości, czyli 3. Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów
50. Sidey Myoo. Intermedia a zwrot kinematograficzny
52. Mirosław Filiciak, Paweł Janicki, Aleksandra Janus, Alek Tarkowski. Forum „Sieci Kultury” – diagnozy
53. Magdalena Kondratowicz. Zakamuflowany budżet operacji
55. Joanna Jaroch. 576698/18446744073709551615, czyli życie/system ukryte w liczbach
58. Adrianna Michno. Ja i mój odpowiednik na sprzedaż
60. Maciej Chwołka. Jesteśmy algorytmem
61. Anna Chrobot. Wspólny organizm
62. Aleksander Jarocki. Symbiotyczny konglomerat
64. Mediacja sztuki / Kulturoznawstwo. Elementy systemu – komentarze

POSTAWY I
68. Lena Wicherkiewicz. Hortus Natalicus czyli transfiguracje Natalii LL
72. Jacek Piechucki. Projekt „Incidental & Accidental”
75. Piotr Komorowski. W stronę światła
79. Mateusz Palka. Piotr Zbierski Push the sky away
82. Anna Kania Saj. W stronę autentycznych fikcji
84. Krzysztof Jurecki. Całościowa, czyli jaka wizja świata?
87. Agnieszka Bandura. Neverending story… – fotoinstalacje Agaty Szuby
90. Elżbieta Łubowicz. ZAGADKOWA WIDZIALNOŚĆ ŚWIATA. O „Martwych naturach” Pawła Żaka
93. Piotr Komorowski. Martwa natura jako personifikacja. O fotografiach Anny Tokarskiej
95. Magdalena Barbaruk. Foto-geniczność grozy życia. „Urok prowincji w fotografii Jerzego Piątka”
98. Andrzej Więckowski. Od twarzy do duszy

REMINISCENCJE
100. Andrzej Mazur. Otwarta refleksja nad Otwartą wystawą
103. Magdalena Mielnicka. Ślady Abakanowicz
106. Czesław Czapliński. Irving Penn (1917–2009) w stulecie urodzin jednego z wielkich fotografów XX wieku
110. Mateusz Palka. Wernakularny Walker Evans?
112. Katarzyna Zahorska. Gordon Parks, człowiek ze styku światów
114. Bogdan Konopka. My – Twoja Ameryka hommage a Wojciech Zawadzki
115. Marek Szyryk. Pomiędzy magią a melancholią. Wspomnienie o Ewie Andrzejewskiej
116. Mirosław Rajkowski. Artificial Inteligence-The Other I czyli Ars Electronica 2017

KONTAKTY
118. Jan Wiktor Sienkiewicz. Kalifornijska KrakArt Group
120. Rafał Boettner-Łubowski. „ELOGIO DELLA PITTURA / POCHWAŁA MALARSTWA”

RELACJE
122. Katarzyna Zahorska. Niedokończona opowieść o polskiej sztuce nowych mediów
125. Lena Wicherkiewicz. Światło jak zorza
128. Krzysztof Jurecki. Kilka uwag o IV Biennale w Piotrkowie
130. Piotr Jakub Fereński. Konteksty Kontekstów
133. Gabriela Dragun. JC14 + KMB64 = SURVIVAL 15. Czy jest wzór na sztukę?
136. Paulina Brelińska. Gabinet pamiątek
138. Joanna Kobyłt. Potrzebna sztuka
140. Ewa Sonnenberg. Noc Świata o wystawie „Globalizacja i indywidualność”
142. Paweł Lewandowski-Palle. „Zbrojownia” sztuki albo o dyplomach Akademii 2017 r.
144. Piotr Głowacki. O Martwej naturze w fotografii
146. Anna Poznańska. Leszek Mądzik w Teatrze 313
147. Andrzej Mazur. Dwudziestolecie Industrial Art
149. Urszula Smaza-Gralak. „POLISH DESIGN. Tomorrow is Today” – relacja z Mediolanu
152. Bożena Kowalska. Museum Jerke

INTERPRETACJE
154. Lila Dmochowska. Gesamtkunstwerk – głos w obronie „całości”
156. Olga Ząbroń, Michał Misiak. 35 plenerów spod znaku geometrii
157. B.K. Światło w geometrii
158. Janusz Jaroszewski. Andrzej Więckowski i PhotoZona
159. Tadeusz Złotorzycki. Sens pustki i depresji
160. Michał Jakubowicz. Doświadczanie małych bifurkacji

(z cyklu KALKO-MANIA) Andrzej Kostołowski. Żyrandol (Z cyklu: Rozważania psychoprzedmiotowe I)

Okładka: Anna Tokarska - Fotografia z zestawu "Untitled"